Inloggen IntranetWachtwoord vergeten?

Nieuws

03 oktober 2018

Vereniging DOET: : “LEV’s gaan meer en meer het straatbeeld bepalen.”

Vereniging DOET, de branchevereniging voor elektrische mobiliteit, vindt het hoog tijd dat Light Electric Vehicles (LEV’s) in het algemeen niet langer als een soort niche worden gezien. Pieter Dekker, bestuurslid van DOET en LEV-expert: “LEV wordt helaas nog vaak gezien als iets leuks en aaibaars, dat komt doordat er aanvankelijk vooral producten werden gelanceerd zoals elektrische hoverboards, monocycles, etc. Erg leuk voor recreatief gebruik in een park, maar wat ons betreft geen producten die je als LEV kunt betitelen. Bij een LEV moet je vooral denken aan een schoon, stil en emissievrij elektrisch voertuig dat een fossiele variant voor vracht- of personenvervoer geheel of gedeeltelijk kan vervangen. LEV’s komen in steeds grotere aantallen en verscheidenheid op de markt”.

Hangende het onderzoek naar het zeer tragische ongeluk met een Stint in Oss besloot minister Van Nieuwenhuizen eerder deze week om dit type voertuig voorlopig te verbannen van de Nederlandse wegen. Onduidelijk is nog hoe lang het Nederlandse straatbeeld verstoken zal blijven van het voertuig dat, naast het gebruik voor het vervoer van kinderen, inmiddels ook bekend staat als alternatief (schoon en stil) voertuig voor de bezorging van o.a. post en pakketten. Met taxibusjes en bestelwagens wordt het gat dat nu is ontstaan al improviserend opgelost.

Dekker vindt het cruciaal dat we beter anticiperen op deze nieuwe ontwikkelingen in het straatbeeld en heeft het ministerie van IenW namens Vereniging DOET aangeboden om kennis en ervaring te delen voor een herbezinning van bestaande regelgeving: “Het is belangrijk dat er nu snel duidelijkheid komt om de ontwikkelingen op LEV-gebied in goede banen te leiden. Het gaat hierbij o.a. om duidelijkheid voor fabrikanten over bijvoorbeeld veiligheidseisen, aanpassingen aan het voertuig, etc. Maar daarnaast ook om duidelijkheid over de implementatie van de op handen zijnde EU-norm in Nederland”.

Dat LEV door het ongeluk in Oss nu onder een vergrootglas ligt bij het ministerie begrijpt Dekker, maar “we moeten voorkomen dat deze voertuigen nu een stempel opgedrukt krijgen. Met de toenemende congestieproblematiek en luchtkwaliteitsproblemen in grote steden zijn het bij uitstek voertuigen die daarvoor als oplossing kunnen dienen”.Vereniging DOET betreurt het dat de Stint voorlopig niet de weg op mag, maar wil niet verder ingaan op de specifieke casus van Stint: “Er ontbreken nu nog te veel onderzoeksgegevens om een conclusie te kunnen trekken, we zullen net zoals iedereen het onderzoek gewoon moeten afwachten”.

Grafisch Ontwerp: Poet Farmer

Realisatie: Genkgo