Inloggen IntranetWachtwoord vergeten?

Nieuws

04 december 2019

Franse regering biedt hulp aan auto-industrie

Om het hoofd te bieden aan de transformatie van de auto-industrie en de te verwachte daling van de verkoop van dieselvoertuigen kondigde de Franse minister van economie, Bruno Le Maire, deze week een reeks maatregelen aan. De belangrijkste maatregel betreft de inrichting van een tweetal fondsen van elk 25 miljoen euro. Deze fondsen zullen naar verwachting gefinancierd worden door de verhoging van de malus voor de meest vervuilende voertuigen van 12.500 naar 20.000 euro.

De auto-industrie zal in de komende jaren aangrijpend veranderen. Deze verandering wordt allereerst veroorzaakt door de elektrificatie van de voertuigen om de CO2-uitstoot te verminderen. De daling van het aantal verkochte dieselvoertuigen zou volgens een schatting van het Platform van de Franse autobranche (PFA) een directe bedreiging vormen voor 15.000 banen in Frankrijk. Daarnaast heeft de ontwikkeling naar steeds meer geconnecteerde voertuigen, die uiteindelijk zal leiden tot autonome voertuigen, een impact op de waardeketen.

Tweetal fondsen
Met het eerste fonds zal de ecologische transformatie en de herstructurering die dit met zich meebrengt in fabrieken die met name dieselmotoren produceren, worden ondersteund. Het tweede fonds zal gebruikt worden om de cash flow van de onderaannemers in de sector te ondersteunen vanwege de te verwachte daling in de verkoop van het aantal voertuigen. Deze 25 miljoen euro zullen naar verwachting tot 200 miljoen aan gegarandeerde leningen opleveren, maatregelen die voornamelijk bedoeld zijn om het MKB in de sector te ondersteunen.

Financiering
De verhoging van de malus van 12.500 naar 20.000 euro, die betrekking heeft op voertuigen die meer dan 172g CO2 uitstoten, benadeelt vooral kopers van sportwagens (Porsche, Ferrari, Jaguar), maar ook die van grote Duitse SUV's zoals BMW (X3 t/m X6), Mercedes (AMG) of Audi (Q5 en RS-modellen) en van grote Britse of Amerikaanse terreinwagens (Land Rover en Jeep). De meest vervuilende versie van de Peugeot 5008 valt buiten deze regeling (128g CO2-uitstoot).

De vraag is of de kopers van de betrokken voertuigen, ze ondanks deze prijsverhoging zullen blijven kopen: volgens schattingen van het ministerie van Economische Zaken gaat het om ongeveer 10.000 voertuigen per jaar. De CNPA (Conseil national des professions automobiles) schat dit aantal op 15.000. Dit komt overeen met een marktaandeel van 0,7%. Het ministerie hoopt met deze hogere malus 50 miljoen euro aan extra inkomsten te genereren.

Versterking concurrentiepositie
Voor de langere termijn heeft de minister beloofd om de internationale concurrentiepositie van de Franse auto-industrie te verbeteren via een verlaging van de belastingen op productie. Een lang gekoesterde wens van de sector. Maar in ruil hiervoor verwacht de minister dat de activiteiten van de auto-industrie in Frankrijk blijven en hij hoopt zelfs dat bepaalde productie-eenheden weer terug komen naar Frankrijk. De twee best verkochte voertuigen in Frankrijk, de Renault Clio en de Peugeot 208, worden nu buiten Frankrijk geproduceerd.

Er zijn echter geen bedragen genoemd, maar er is een deskundige uit de sector aangesteld die begin 2020 met een aantal conclusies zal komen en vervolgens in het voorjaar van 2020 een rapport over dit onderwerp zal presenteren.

Daling verkoop begin 2020
De Franse autobranche vreest daarnaast een daling in de verkoop van voertuigen begin 2020. Deze wordt veroorzaakt door de afwachtende houding van de klanten. Verschillende factoren dragen hier aan bij: om aan de CO2-emissiedoelstellingen te voldoen zullen bepaalde modellen volgend jaar uit de catalogus worden gehaald en het aantal nieuwe elektrische et hybride modellen zal naar verwacht stijgen van 100 modellen dit jaar naar 224 in 2020. Maar ook de strengere malus-regeling en de verdere invoering van de WLTP-normen zorgen er voor dat consumenten hun aankoop uitstellen.

De toekomst is ook onzeker voor kopers van dieselvoertuigen. Als ook andere steden besluiten om Straatsburg te imiteren, die heeft ingestemd met een verbod op diesel vanaf 2025, of Parijs met een verbod op diesel vanaf 2024 en op benzine vanaf 2030, zijn ze straks in het bezit van een voertuig waarmee ze niet meer de weg op mogen.

Daarnaast is de Franse regering van plan om de bonus van 6.000 euro voor de aanschaf van een elektrische auto door bedrijven te halveren en deze in zijn geheel af te schaffen voor auto’s met een verkoopprijs van meer dan 60.000 euro. Bedrijven kopen wagens voor meerdere jaren, maar de bonus-malus regeling voor volgend jaar is nog niet bekend. Volgens Bruno Le Maire zal de minister van Ecologische Transitie, Elisabeth Borne, binnenkort een overzicht presenteren met de bonus-malus bedragen voor een periode van drie jaar.

Bron: Les Echos

Afbeeldingsresultaat voor elysee

Grafisch Ontwerp: Poet Farmer

Realisatie: Genkgo