Schiphol krijgt slim laadplein voor elektrische voertuigen
Schiphol en BAM hebben het contract ondertekent voor de eerste fase van de ontwikkeling van een slim laadplein. Dit is onderdeel van het convenant ‘Schoon en Emissieloos Bouwen’ waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de missie van Schiphol om de meest duurzame luchthaven ter wereld te worden.
Emissieloos onderhoud
BAM heeft als doelstelling om in 2025 het beheer en onderhoud op Schiphol emissieloos uit te voeren. De elektrische voertuigen moeten worden opgeladen zonder dat het extra capaciteit van het elektriciteitsnetwerk vraagt en de huidige capaciteit optimaal wordt benut. Hiervoor gaat BAM onderzoek doen naar de toepassing van een slim laadplein aan de Zonnekruidweg, het bouwterrein waar ook het bouwbedrijf gebruik van maakt.
Zo wordt onderzocht een match gemaakt kan worden tussen de laadbehoefte van materieel en de beschikbare energie vanuit de netaansluiting. Omdat er weinig energie beschikbaar is, zal dit slim ingeregeld moeten worden. Daarmee heeft BAM ervaring opgedaan met het slimme laadplein in Den Bosch. Bijvoorbeeld door slim en op andere tijdstippen te laden en door een batterij en/of zonne-energie te benutten.
Eerste fase
De resultaten van het onderzoek bepalen hoe BAM het plein qua laadinfrastructuur en overige assets in zal richten. Voor de eerste fase heeft Schiphol nu goedkeuring gegeven. Het bouwbedrijf start met een schetsontwerp van het laadplein, dat vervolgens na instemming van Schiphol gerealiseerd wordt.
Zodra het laadplein operationeel is, test BAM dit in de praktijk. De geleerde lessen worden meegenomen naar de andere werkstromen van BAM op Schiphol met de ambitie om uiteindelijk in 2030 volledig emissieloos te werken en zo aan de doelstelling – zero emissie in 2030 – van BAM én Schiphol te voldoen. Het eerste laadplein geldt als blauwdruk voor de overige.