Inloggen IntranetWachtwoord vergeten?

Verhalen EV Rijders

2014

Met de Nissan Leaf naar Oostenrijk
Leuke ervaringen voor het gehele gezin. Het is goed te doen. Belangrijk
is niet zo snel mogelijk van A naar B te rijden maar van A naar B te
komen. Dit is snel aan te leren (veel leuker) en de afstand is bij het
handig inplannen van de etappes en locaties van de laadpunten
uiteindelijk ook snel te overbruggen. Met de benzineauto gem. 80 km/h
inclusief stops en files met de Leaf gemiddeld 60 km/h gereden.
Verder stap je vrij uitgerust uit de Leaf.

Opladen in Duitsland is nergens een probleem. De 22 kW palen werken
allemaal en de LEAF is in 2 a 3 uur weer volledig opgeladen. De
elektrische auto leeft in Duitsland en velen zijn zelf bezig met het
oriënteren inzake de aanschaf van een i3 , e golf, leaf, tesla.
Voor hybrides is minder interesse voor en indruk dat men deze
net zoals in Noorwegen overslaat.

In Oostenrijk Tirol leeft EV veel minder. Hier wil men vooral grote snelle
auto’s. Heeft met de hellingen, het  weer en  sneeuw te maken. Duurzaamheid
speelt een grote rol. De Leaf vindt men leuk en men heeft vooral de Volt en
de Ampera. De alleen Smart laadpalen (Mennekens) zijn met een Leaf niet
te gebruiken (ander protocol). De apps werken super en het is wonderlijk
om te zien dat na het activeren van de laadpaal op de Iphone de laadpaal
gaat leveren.

De Eko routes door Duitsland en Oostenrijk zijn een aanrader.
Carwings is goed en is 95% accuraat.

De Leaf
Prima stad en reisauto voor het gehele gezin. De kofferbak is ruim genoeg.
Door het extra gewicht bagage en 5 personen nam het bereik met ca. 15
km af. 150 km per etappe met nog 30 km reserve is goed te doen.
Al snel meegereden in het verkeer ook op de autobahn; gewoon 110 km/h.
Het bereik neemt nauwelijks af. Surfen achter een vrachtwagen maakt de
auto super zuinig. Wat ook leuk en het gemiddelde ophaalt is even bij te
laden bij een snellader langs de Autobahn en een km of 80 130 km/h
te rijden. Ook met deze snelheden rijdt de Leaf super en zeer relaxed.      

Grafisch Ontwerp: Poet Farmer

Realisatie: Genkgo